بیمه تکمیلی زیر ۵۰ نفر در سال 1403

راهنمای مطالعه

آیا گروه‌های با تعداد متقاضیان کمتر از 50 نفر امکان استفاده از خدمات بیمه تکمیلی را دارند؟ این سوالی است که در این مقاله قصد داریم به طور کامل برسی نماییم. خوشبختانه برخلاف گذشته که شرکت‌های بیمه صرفا مجموعه‌های با تعداد متقاضیان بالای 50 نفر را واجد شرایط جهت ارائه خدمات بیمه درمان تکمیلی می‌دانستند، در حال حاضر شرکت‌های بیمه مختلفی تغییر رویه داده و به گروه‌های با تعداد کمتر از 50 نفر نیز خدمات بیمه تکمیلی ارائه می‌کنند.

اهمیت این موضوع از دید کارفرمایان بسیار بالاست چرا که نتیجه نظرسنجی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که درصد بسیار بالایی از کارمندان برخورداری از بیمه تکمیلی را به عنوان عامل رفاهی مهمی در انتخاب شرکت جهت اشتغال می دانند. امکان برخورداری شرکت‌های کوچک از بیمه تکمیلی می‌تواند به جذابیت این شرکت‌ها در نظر کارجویان بیفزاید.

در ادامه به بررسی گزینه‌های شرکت‌های کوچک در انتخاب بیمه تکمیلی برای پرسنل می‌پردازیم و شرایط هر یک از بیمه‌ها را به تفکیک شرح خواهیم داد.

کدام شرکت‌های بیمه به گروه‌های زیر 50 نفر بیمه تکمیلی ارائه می‌کنند؟

همانطور که در مقدمه ذکر شد همه شرکت‌های بیمه به مجموعه‌هایی که تعداد متقاضیان بیمه آن‌ها شامل نفرات پرسنل اصلی بعلاوه افراد زیرمجموعه مثل همسر، فرزندان و … در مجموع کمتر از 50 نفر باشد خدمات ارائه نمی‌کنند.

شرکت‌هایی مانند بیمه آسیا، بیمه البرز، بیمه معلم، بیمه کوثر و بیمه سینا فقط به شرکت‌های با تعداد بالای 100 نفر خدمات ارائه می‌نمایند.

برخی شرکت‌ها نیز مانند بیمه ایران و بیمه دانا به طور کلی به مجموعه‌های کوچک خدمات بیمه درمان ارائه نمی‌کنند اما در قالب تفاهم نامه‌هایی به شرکت‌های کوچک از نوع خاص مثل شرکت‌های دانش بنیان فارغ از تعداد متقاضیان خدمات بیمه تکمیلی ارائه می‌نمایند. برای مشاهده دقیق‌تر شرایط شرکت‌های بیمه ویژه مجموعه‌های دانش بنیان با هر تعداد پرسنل مطلب بیمه تکمیلی شرکت‌های دانش بنیان را مطالعه نمایید.

اما 3 شرکت بیمه به طور عام و فارغ از جنس فعالیت و نوع شرکت به مجموعه‌های با تعداد متقاضی کمتر از 50 نفر خدمات بیمه درمان تکمیلی ارائه می‌دهند. این شرکت‌های بیمه عبارتند از: بیمه آسماری SOS، بیمه دی و بیمه سامان که در ادامه طرح‌های ارائه شده توسط هر یک از شرکت‌ها به همراه شرایط و قیمت ماهانه تشریح می‌گردد.

آیا منظور از بیمه تکمیلی زیر 50 نفر بیمه انفرادی است؟ 

قطعا خیر، وقتی صحبت از بیمه تکمیلی و ارائه خدمات به شرکت های کمتر از 50 نفر می‌کنیم منظور بیمه تکمیلی با شرایط گروهی است و نه انفرادی. همطور که از نام آن مشخص است بیمه انفرادی مربوط به اشخاص است و نه شرکت‌ها. بنابراین ارائه بیمه انفرادی به شرکت‌های زیر 50 نفر مزیت خاصی محسوب نمی‌شود چرا که هر شخص می‌تواند فارغ از مجموعه ای که در آن مشغول به کار است این نوع بیمه را تهیه نماید.

اما چرا بیمه درمان انفرادی جذابیت زیادی ندارد؟ معمولا افرادی که دچار بیماری هستند و هزینه‌های قطعی درمانی دارند به خرید این بیمه روی می آورند. بنابراین با توجه به ریسک بالای آن، این بیمه از سوی شرکت‌های بیمه با اعمال محدودیت‌های مختلف ارائه می‌شود. در پاراگراف بعدی به اختصار محدودیت‌های بیمه انفرادی بیان می‌شود.

بیمه درمان انفرادی نسبت به بیمه تکمیلی گروهی شرایط سخت‌تری دارد. به طور مثال قبل از تهیه بیمه تکمیلی می‌بایست کلیه نفرات فرم‌های پرسشنامه سلامت مفصلی را تکمیل نمایند. این فرم‌ها توسط پزشک معتمد شرکت بیمه بررسی شده و در صورت لزوم برخی از پوشش‌های افراد حذف شده و یا حتی تهیه بیمه تکمیلی نیز ممکن است برای یک شخص مورد قبول واقع نشود. در حالت کلی، بیمه‌های درمان انفرادی هزینه درمان بیماری‌های قبل از خرید بیمه را پوشش نمی‌دهند که این مورد از نظر مشتری بسیار حائز اهمیت است. از طرف دیگر سقف تعهدات پوشش‌ها نسبتا پایین و قیمت آن‌ها نیز بالا است.

با توجه به توضیحات بالا شرکت‌های کوچک باید دقت داشته باشند که بیمه‌ای که قصد تهیه آن را دارند حتما از نوع بیمه درمان تکمیلی گروهی باشد که محدودیت پوشش‌های پایین، قیمت بالا و پرداخت خسارت با شرط عدم ابتلا به بیماری قبل از تاریخ تهیه بیمه نامه را نداشته باشد.

در ادامه مطلب به بررسی طرح‌های بیمه تکمیلی گروهی ویژه شرکت‌های زیر 50 نفر می‌پردازیم.

بیمه تکمیلی SOS آسماری برای شرکت‌های با تعداد متقاضی کمتر از 50 نفر

بیمه SOS که نام ثبتی آن شرکت کمک رسان ایران است یکی از قدیمی‌ترین و باکیفیت‌ترین شرکت‌های بیمه‌ای بوده که به صورت تخصصی در زمینه بیمه‌های درمان تکمیلی فعالیت می‌کند. این شرکت سهامدار عمده بیمه آسماری است و از طریق این شرکت بیمه هر ساله چندین طرح بیمه تکمیلی با سقف تعهدات و پوشش‌های متفاوت برای شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط ارائه می‌کند.

شرکت بیمه آسماری SOS با کلیه مجموعه‌هایی که جمع تعداد پرسنل متقاضی آن‌ها به همراه افراد زیرمجوعه (همسر، فرزند و پدر و مادر) 10 نفر و یا بیشتر باشد قرارداد بیمه تکمیلی منعقد می‌کند. این موضوع بسیار جذاب است چرا که حتی کوچکترین شرکت‌ها با تعداد 3 یا 4 نفر پرسنل نیز ممکن است با افراد زیرمجموعه به تعداد حداقل 10 نفر رسیده و بتوانند تحت پوشش بیمه درمان قرار گیرند که امتیاز ویژه ایست.

طرح‌های بیمه تکمیلی گروهی بالای 10 نفر SOS آسماری در سال 1402 در زیر نمایش داده شده است. ردیف‌های زرد رنگ قیمت ماهانه پوشش‌ها را مشخص می‌کند.

جدول تعهدات بیمه درمان تکمیلی شرکتی بیمه آسماری sos
سقف تعهدات بیمه تکمیلی آسماری sos

ویژگی‌ها و شرایط طرح‌های بیمه تکمیلی SOS

  • هر طرح به دو بخش پوشش‌های پایه و اضافی تقسیم بندی گردیده است.
  • امکان انتخاب طرح پایه به تنهایی موجود است (با حذف پوشش‌های اضافی)
  • امکان ترکیب طرح پایه بالاتر با پوشش اضافی پایین‌تر وجود دارد (مثلا پایه پلاس می‌تواند با پوشش اضافی طرح پلاتینی و با طلایی ترکیب شود)
  • گروه‌های بالای 50 نفر امکان ایجاد تغییر در طرح‌ها و همچنین انتخاب دو طرح را دارند.

شرکت بیمه دی چه طرح‌هایی برای گروه‌های کمتر از 50 نفر در سال 1403 در نظر گرفته است؟

بیمه دی نیز طرح‌هایی تا حدی مشابه به SOS ولی با تغییرات جزئی و پوشش‌های نسبتا پایین‌تر ارائه کرده است که مجموعه‌های بالای 10 نفر می‌توانند آن را تهیه کنند. بیمه دی در مجموع 9 طرح مختلف دارد که از طریق لینک زیر می‌توانید فایل طرح‌های بیمه تکمیلی دی برای شرکت‌های کوچک و متوسط را دانلود نمایید.

شرایط طرح‌های بیمه تکمیلی دی ویژه گروه های کمتر از 50 نفر به چه صورت است؟

اگر طرح‌های بیمه تکمیلی دی را از طریق لینک فوق دانلود و بررسی بفرمایید متوجه شباهت این طرح‌ها با طرح‌های بیمه آسماری خواهید شد. به لحاظ قیمتی شرکت بیمه دی سهم بیشتری از حق بیمه را به پوشش‌های اضافی شامل ویزیت دارو و دندان اختصاص داده است. سقف پوشش‌های طرح‌های بیمه تکمیلی دی نسبت به بیمه آسماری اندکی پایین تر است.

  • قیمت طرح‌های بیمه تکمیلی دی بسته به تعداد نفرات شرکت‌ها برای زیر 50 نفر و بالای 50 نفر متفاوت است.
  • پرسنل خانم یک شرکت در صورت تمایل به بیمه کردن همسر و یا فرزند خود می‌بایست حق بیمه دوبرابری پرداخت نمایند.
  • حق بیمه پدر و مادرهایی که تحت تکفل پرسنل نباشند دو برابر سایر نفرات خواهد بود.

بیمه تکمیلی سامان ویژه شرکت‌های زیر 50 نفر

شرکت بیمه سامان 5 طرح بیمه درمان ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) عرضه کرده است که قیمت آن‌ها برای مجموعه‌های SME بسته به تعداد متقاضیان بیمه در آن‌ها متفاوت است. بیمه سامان برای نرخ گذاری طرح‌های درمان تکمیلی شرکتی خود شرکت‌ها را بر اساس تعداد به سه دسته تقسیم بندی  و برای هر دسته قیمت‌های مجزا اعلام نموده است. شرکت‌های زیر 50 نفر، شرکت‌های 50 تا 150 نفر و شرکت‌های بالای 150 نفر. در کلیه این دسته‌ها منظور شرکت سامان از تعداد، مجموع نفرات اصلی (پرسنل) و زیرمجموعه‌ها (همسر، فرزندان و…) است.

در فایل زیر 5 طرح SME بیمه سامان نمایش داده شده است و در ادامه جدول قیمت طرح‌ها برای دسته بندی مختلف شرکت‌ها آورده شده است. در نظر داشته باشید که این قیمت‌ها ویژه نفرات تا سن 60 سال است و چنانچه در گروهی نفرات بالای 60 سال وجود داشته باشد، 50 درصد افزایش قیمت برای افراد بین 60 تا 70 سال و همچنین 200 درصد افزایش قیمت برای افراد بین 70 تا 75 سال لحاظ خواهد گردید. البته علاوه بر این افزایش قیمت برای این بازه سنی محدودیت‌های دیگری نیز وجود دارد از جمله اینکه بیمه این افراد باید حداقل دو سال در بیمه سامان تمدید شده باشد که به معنی این است که افراد جدید در این بازه سنی امکان بیمه شدن ندارند. (این شرایط مخصوص بیمه سامان است و در بیمه های دیگر نفرات 70 تا 80 سال مشمول 100 درصد افزایش حق بیمه می‌شوند)

جزئیات بیشتر در مورد بیمه تکمیلی زیر 50 نفر سامان

با مقایسه طرح‌های SME بیمه سامان با طرح دو شرکت دیگر (بیمه دی و بیمه SOS) متوجه می‌شویم که قیمت طرح‌های بیمه سامان از دو شرکت دیگر بالاتر است.

نکته مهم دیگر در خصوص بیمه سامان تخصیص سقف بسیار محدود به پوشش‌های مهم و پر کاربردی همچون ویزیت دارو و دندانپزشکی است. درحالیکه شرکت بیمه SOS در بالاترین طرح خود سقف 7 میلیون تومانی را برای ویزیت دارو و دندانپزشکی در نظر گرفته است در طرح‌های بیمه تکمیلی سامان بالاترین سقف 2.5 میلیون است که با توجه به رشد روزافزون هزینه‌های دارویی و خدمات دندانپزشکی، برای بسیاری از شرکت‌ها سقف مطلوبی محسوب نمی‌شود.

  • داشتن بیمه گر پایه برای نفرات اصلی یعنی پرسنل در طرح‌های SME بیمه سامان الزامی است.
  • چنانچه هریک از افراد زیرمجموعه بیمه پایه نداشته باشند افزایش نرخ 18 درصدی برای آن‌ها لحاظ خواهد شد.

جمع بندی و مقایسه طرح‌های بیمه درمان تکمیلی زیر 50 نفر

همانطور که در بخش‌های قبلی به تفصیل شرح داده شد شرکت‌های زیر 50 نفر نسبت به گروه‌های با تعداد بالاتر انتخاب‌های محدودتری در بیمه درمان تکمیلی دارند اما این به معنی ضعیف بودن خدمات ارائه شده به این شرکت‌ها نیست.

شرکت‌هایی مانند بیمه SOS (آسماری)، بیمه سامان و دی در حال حاضر تمرکز زیادی بر بازار شرکت‌های کوچک و متوسط دارند و رقابت شرکت‌های بیمه در زمینه ارائه خدمات بهتر و پوشش‌های کامل‌تر به مجموعه‌های کمتر از 50 نفر رو به افزایش است.

در حال حاضر هر سه این شرکت‌ها به گروههایی که مجموع متقاضیان بیمه تکمیلی (شامل پرسنل و افراد زیرمجموعه پرسنل) بالاتر از 10 نفر باشد خدمات ارائه می نمایند. مجموعه های کمتر از 10 نفر در حال حاضر صرفا انتخاب بیمه تکمیلی انفرادی را دارند که شرایط آن به سختی با بیمه های گروهی قابل مقایسه است. در بیمه‌های انفرادی معمولا نیاز به انجام آزمایش و چکاپ‌های قبل خرید بیمه بوده و هزینه‌های مربوط به درمان کلیه بیماری‌های از قبل موجود در بیمه نامه شخص استثنا می‌گردد.

به دلیل همین محدودیت ‌های گسترده شرکتهای بالای 10 نفر (با زیرمجموعه) باید دقت داشته باشند که با توجه به اینکه گزینه‌های بسیار خوبی در بیمه تکمیلی با شرایط گروهی دارند، هرگز به سراغ بیمه‌های انفرادی نروند.

های درمان؛ مرجع مطمئن خرید بیمه‌های درمان گروهی

های درمان شبکه فروش بیمه درمان تکمیلی بوده که در حال حاضر با کلیه شرکت‌های بیمه همکاری دارد. شما می‌توانید در هر لحظه جهت بررسی آخرین طرح‌های ارائه شده توسط شرکت‌های بیمه با متخصصین های درمان مشاوره نمایید.

در های درمان کلیه طرح‌های مناسب با توجه به شرایط و نیازهای شرکت شما معرفی می‌گردد و در کوتاه‌ترین زمان فرایند قرارداد، صدور و فعالسازی بیمه شما انجام می‌گردد.

بعد از عقد قرارداد از سوی مجموعه های درمان کارشناس پشتیبانی به شرکت شما تخصیص می‌یابد که کلیه بیمه شدگان می توانند سوالات خود را مستقیما مطرح نمایند بدین ترتیب حجم عملیات، پیگیری و پاسخگویی توسط واحد منابع انسانی، اداری و… شرکت شما کاهش خواهد یافت.

جهت راحتی بیشتر شرکت‌ها، های درمان سفیرانی جهت جمع آوری مدارک خسارت از محل شرکت‌ها در نظر می‌گیرد که نیازی به ارسال مدارک و صرف وقت و هزینه در این خصوص نباشد.

در نظر داشته باشید کلیه خدمات های درمان به صورت رایگان و طبق سیاست مشتری مداری این مجموعه انجام می‌گردد.

شما می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز جهت دریافت مشاوره و استعلام قیمت بیمه تکمیلی با ما در ارتباط باشید. 

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
سوالات خود را جهت پاسخگویی مطرح نمایید.x