جبران هزینه عمل لیزیک چشم با بیمه تکمیلی

هزینه عمل لیزیک چشم

امروزه انواع عمل‌های چشم مانند لیزیک، لازک و PRK برای رفع عیوب انکساری چشم از جمله نزدیک بینی، دوربینی و یا آستیگماتیسم طراحی شده‌اند. بسیاری از افرادی که به دلیل ضعف بینایی از عینک و یا لنز طبی استفاده می‌کنند در صورتی که واجد شرایط باشند می‌توانند با انجام جراحی‌های لیزر چشم (Lasik surgery) نقص بینایی خود را به طور کامل رفع کرده و استفاده دائمی از عینک را قطع نمایند. اصطلاحا به این موارد عمل حذف عینک نیز گفته می‌شود.

هزینه عمل چشم بسته به نوع عمل متفاوت بوده اما عموما بین 3 تا 7 میلیون تومان است. با توجه به بالا بودن هزینه این عمل، استفاده از بیمه تکمیلی که بتواند بخش زیادی از این هزینه را جبران نماید جذاب به نظر می‌رسد. بنابراین در این مطلب می‌خواهیم به موضوعات هزینه این عمل‌ها و همینطور پوشش بیمه تکمیلی عمل چشم بپردازیم و بدانیم که میزان جبران هزینه عمل لیزیک چشم با بیمه تکمیلی چقدر است و بیمه‌ها تحت چه شرایطی این هزینه را پرداخت می‌کنند.

راهنمای مطالعه

پوشش رفع عیوب انکساری چشم در بیمه تکمیلی چیست؟

در اکثر بیمه نامه های درمان تکمیلی پوششی به نام رفع عیوب انکساری هر دو چشم وجود دارد. مورد استفاده این پوشش در جبران هزینه های عمل چشم مانند عمل لیزیک می باشد. هرچند این پوشش در اکثر قراردادهای بیمه تکمیلی انفرادی و یا گروهی به چشم میخورد اما ممکن است بنا به دلایل و شرایطی در برخی قراردادهای بیمه تکمیلی شرکتی وجود نداشته باشد. بنابراین برای اطمینان از پرداخت هزینه های عمل چشم توسط بیمه خود می بایست به قراردادخود مراجعه نمایید و از وجود پوشش رفع عیوب انکساری چشم در آن مطمئن گردید.

در بیمه درمان تکمیلی هزینه کدام یک از عمل های چشم پرداخت می‌شود؟

به طور کلی هزینه مربوط به کلیه عمل های چشم ازجمله عمل لیزیک چشم، عمل لازک چشم، PRK و… که برای رفع هریک از مشکلات دوربینی، نزدیک بینی و یا آستیگمات چشم ها انجام می شود در پوشش رفع عیوب انکساری چشم ها در بیمه تکمیلی درمان قابل جبران است. شرح کامل عمل های لیزر چشم که در بیمه درمان جبران می گردند در جدول زیر آمده است.

پوشش بیمه تکمیلیشرح
رفع عیوب انکساری هر دو چشمجبران هزینه های رفع عیوب انکساری چشم مانند لیزیک، لازک، PRK، RK، phakic با کارگزاری رینگ قرنیه یا لنز داخل چشمی و هزینه لنز آرتیزان
پوشش رفع عیوب انکساری چشم در بیمه تکمیلی

چه مقدار از هزینه عمل لیزیک، لازک و… توسط بیمه تکمیلی پرداخت می‌گردد؟

مبلغ پرداختی بیمه تکمیلی بابت عمل لیزیک وابسته به سقف پوشش رفع عیوب انکساری در قرارداد بیمه درمان است. علاوه بر سقف پوشش،عواملی مانند درصد فرانشیز و همچنین تعرفه های وزارت بهداشت بر میزان جبران خسارت عمل لیزیک موثر است. معمولا اگر در عمل چشم از بیمه های پایه مانند بیمه تامین اجتماعی استفاده شود بیمه تکمیلی از کسر مبلغ فرانشیز صرف نظر خواهد کرد. در این صورت مبلغ پرداختی بیمه تکمیلی بابت هزینه عمل های لیزر چشم مانند لیزیک، لازک و… ماکسیمم تعرفه وزارت بهداشت و سقف پوشش رفع عیوب انکساری می باشد.

در حال حاضر تعرفه حدودی وزارت بهداشت برای عمل لیزیک چشم 25.000.000 ریال برای هر چشم می باشد بنابراین اگر سقف پوشش رفع عیوب انکساری در بیمه تکمیلی برای هر چشم بالای این عدد باشد میزان پرداختی شرکت بیمه به اندازه تعرفه وزارت بهداشت خواهد بود. اما اگر سقف بیمه تکمیلی کمتر از 25.000.000 ریال باشد در اینصورت به اندازه سقف پوشش رفع عیوب انکساری به بیمه شده پرداخت انجام می شود. 

آیا جراحی چشم در بیمه درمان تکمیلی مشمول دوره انتظار می شود؟

جراحی های لیزر چشم مانند لیزیک ، لازک، PRK و… که زیر مجموعه پوشش رفع عیوب انکساری هستند مشمول دوره انتظار نبوده و بیمه شده از ابتدای قرارداد می تواند از این پوشش استفاده نماید. البته در بیمه‌های درمان انفرادی این موضوع عموما تحت پوشش نیست.

فرانشیز عمل لیزیک چشم با بیمه تکمیلی چقدر است؟

همانطور که می‌دانید درصد فرانشیز در بیمه تکمیلی آن بخش از هزینه های درمانی است که جبران آن بر عهده خود بیمه شده است. به طور مثال اگر درصد فرانشیز بیمه تکمیلی شما 10% باشد و با توجه به هزینه های شما بیمه تکمیلی بنا باشد مبلغ 1.000.000 تومان را به شما پرداخت نماید، از این مبلغ 10% آن برعهده شما بوده و بنابراین بیمه تکمیلی مبلغ 900.000 تومان را به حساب شما واریز خواهد کرد.

در مورد عمل لیزیک چشم با بیمه تکمیلی میزان فرانشیز بسته به قرارداد شرکت شما متفاوت است اما عموما فرانشیز عمل چشم با بیمه تکمیلی 10% می باشد.

بیمه تکمیلی تحت چه شرایطی هزینه عمل‌های چشم مانند لیزیک را پرداخت می‌کند؟

کلیه بیمه‌های تکمیلی مطابق قانون ابلاغی از سوی بیمه مرکزی هزینه‌های مربوط به عمل چشم را در صورتی پرداخت می‌کنند که درجه نقص بینایی بیشتر از ۳ دیوپتر باشد. حال سوال اینجاست که منظور از درجه نقص بینایی چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

بنا بر تعریف شرکت‌های بیمه، درجه نقص بینایی هر چشم برابر است با درجه نزدیک بینی یا دوربینی آن چشم به علاوه نصف درجه آستیگمات.

طبق تعریف فوق شما می‌توانید برای هر چشم خود درجه نقص بینایی را محاسبه کرده و در صورتی که این درجه معادل ۳ دیوپتر یا بالاتر باشد هزینه عمل چشم به صورت جراحی لیزیک، لازک و… برای آن چشم از سوی بیمه تکمیلی قابل پرداخت است.

لطفا توجه داشته باشید با توجه به اینکه پوشش رفع عیوب انکساری در بیمه تکمیلی برای هر چشم به صورت جداگانه تعریف می شود، برای دریافت هزینه لیزیک و سایر عمل‌های چشم نیازی به برقراری شرایط درجه نقص بینایی برای هر دو چشم به طور هم زمان الزامی نیست و در صورتی که هر یک از چشم ها مشمول شرایط بیمه تکمیلی باشند هزینه مربوطه به بیمه شده پرداخت می‌گردد.

آیا برای انجام عمل لیزیک و لازک چشم می توان معرفینامه از بیمه تکمیلی دریافت کرد؟

بله، مانند همه پوشش‌های بیمه تکمیلی در رابطه با پوشش رفع عیوب انکساری نیز در صورتی که بیمه شده شرایط این پوشش را داشته باشد امکان صدور معرفینامه از سمت بیمه تکمیلی تا سقف درج شده برای این پوشش در قرارداد بیمه تکمیلی میسر است. بدیهی است که در صورتی که تنها یک چشم شرط بالاتر بودن درجه نقص بینایی از ۳ دیوپتر را داشته باشد دریافت معرفینامه صرفا برای همان چشم امکان پذیر است.

مراکز طرف قرارداد بیمه تکمیلی برای انجام عمل چشم

بسته به اینکه شما تحت پوشش کدام بیمه تکمیلی هستید مراکز طرف قراردادی که برای عمل چشم می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید متفاوت هستند. برای اطلاع از مراکزی که به صورت رایگان و با اخذ معرفینامه می‌توانید برای انجام عمل لیزیک و یا لازک چشم مراجعه کنید می‌بایست به سایت بیمه تکمیلی خود مراجعه فرموده و به قسمت مراکز طرف قرارداد بروید.

به طور مثال اگر بیمه تکمیلی شما SOS است، می‌توانید از طریق لینک مراکز طرف قرارداد SOS به جستجوی مراکز درمانی بپردازید.

 

چه بیمه‌هایی هزینه عمل لیزیک چشم را پرداخت می‌کنند؟

پوشش رفع عیوب انکساری در بیمه تکمیلی جزو پوشش‌های پایه و عمومی است و بنابراین اکثر شرکت‌های بیمه از جمله بیمه دانا، بیمه کوثر، بیمه دی، بیمه ایران، بیمه SOS و… هزینه عمل لیزیک چشم را از طریق بیمه تکمیلی که ارائه می‌کنند جبران می‌نمایند؛ البته در صورتی که این پوشش در قرارداد مشتری لحاظ شود. همانطور که اشاره شد جبران هزینه عمل لیزیک چشم با بیمه تکمیلی دانا، آسیا، البرز، کوثر و… به شرط بالاتر بودن نمره چشم از 3 دیوپتر می باشد.

آیا هزینه‌های عمل چشم مانند لیزیک، لازک و… با بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت نیز پرداخت می‌شود؟

خیر، متاسفانه هیچ یک از بیمه‌های تامین اجتماعی و بیمه سلامت پوششی برای جبران هزینه های مربوط به عمل‌های چشم مانند لیزیک، لازک، PRK و… ندارند. البته این مورد مربوط به جراحی‌های لیزر چشم‌ها بوده و هزینه سایر عمل‌ها مانند عمل آب مروارید چشم در تعهد هر دوی این بیمه ها (البته بر اساس تعرفه‌های موجود) قرار می‌گیرد.

هزینه عمل لیزیک چشم با بیمه تکمیلی SOS

بیمه تکمیلی SOS در حال حاضر یکی از بهترین و کامل ترین بیمه های تکمیلی در ایران محسوب می شود و با کیفیت خدمات بالای خود مشتریان زیادی را جذب کرده است. بیمه تکمیلی SOS که از طریق شرکت بیمه آسماری ارائه می شود ۵ طرح مختلف بیمه درمان دارد که سقف پوشش رفع خطاهای بینایی در هریک از آن ها متفاوت است اما در همه طرح ها هزینه های لیزیک چشم قابل پرداخت هستند.

جدول زیر طرح های بیمه تکمیلی SOS و به طور خاص سقف سالانه پوشش مربوط به جراحی های لیزیک چشم را نمایش می دهد.

طرح بیمه تکمیلیبرنزیطلایی
سقف پوشش رفع عیوب انکساری (ریال)10.000.00030.000.000
پلاتینیپلاتینی پلاسVIP
40.000.00050.000.00070.000.000

برای دریافت هزینه عمل چشم با بیمه تکمیلی SOS یا آسماری ۲ راه وجود دارد:

  1. بیمه شده می‌تواند پرونده عمل چشم را بعد از انجام عمل از مرکز درمانی تحویل گرفته و برای پرداخت به شرکت SOS تحویل نماید.
  2.  بیمه شده می‌تواند با مراجعه به مرلکز طرف قرارداد بیمه و با اعلام کد ملی از معرفینامه بیمه تکمیلی استفاده نموده و بدون پرداخت هزینه تا سقف پوشش رفع عیوب انکساری خود از خدمات مرکز استفاده نماید. به عنوان مثالی از معروف ترین مراکز طرف قرارداد بیمه تکمیلی SOS برای عمل لیزیک چشم می‌توان به مرکز چشم بیمارستان نور اشاره کرد.

بهترین بیمه تکمیلی برای عمل چشم کدام است؟

برای انتخاب بهترین بیمه تکمیلی برای انجام عمل های لیزر چشم مانند لیزیک، لازک و…چند معیار مهم وجود دارد.

  1. جبران بخش عمده هزینه های عمل چشم توسط بیمه تکمیلی مربوطه
  2. پرداخت سریع و عدم سختگیری در پروسه پرداخت هزینه ها به بیمه شده
  3. برخورداری از بهترین مراکز طرف قرارداد در زمینه عمل چشم 

با توجه به معیار های فوق بیمه تکمیلی آسماری که به نام بیمه تکمیلی SOS غالبا شناخته می شود بهترین بیمه تکمیلی است. چراکه با بهترین مراکز درمانی خصوصی طرف قرارداد بوده و به طور مثال در زمینه عمل لیزیک و سایر عمل های چشم با بیمارستان فوق تخصصی نور طرف قرارداد است که بیمه شدگان با دریافت معرفینامه آنلاین وبدون پرداخت مبلغی (به جز فرانشیز که عموما 10 درصد می باشد) می توانند هر نوع عمل چشم خود را با استفاده از بیمه تکمیلی شان انجام دهند.

همچنین در صورت عدم مراجعه به مراکز طرف قرارداد، این بیمه مدارک خسارت را به سرعت بررسی و ظرف 10 روزهزینه مربوطه را برای بیمه شده واریز می نماید. مهم ترین نکته در رابطه با بیمه آسماری این است که حتی شرکت های کوچک با تعداد پرسنل زیر 10 نفر نیزمی توانند این بیمه را به صورت گروهی خریداری کنند و از پوشش عمل لیزیک چشم آن بهرمند گردند. برای استعلام قیمت و خرید بیمه تکمیلی آسماری می‌توانید با بهترین نمایندگی بیمه آسماری تماس بگیرید.

جمع بندی مطالب هزینه عمل لیزیک چشم سال ۱۴۰۰

برای جبران هزینه های عمل لیزیک، لازک و سایر جراحی های چشم بیمه تکمیلی مجزایی وجود ندارد و فرد می بایست اقدام به خرید بیمه تکمیلی به صورت انفرادی و یا گروهی (شرکتی) نماید که هزینه های عمل چشم وی در پوشش رفع عیوب انکساری جبران گردد.  این پوشش دوره انتظار ندارد و فرد از ابتدای قرارداد قادر به دریافت هزینه های مربوط به لیزیک چشم و… خواهد بود. شرط استفاده از این پوشش بالاتر بودن درجه نقص بینایی چشم از ۳ دیوپتر می باشد.

یکی از معتبرترین بیمه های تکمیلی حال حاضر بیمه SOS است که هزینه های لیزیک را به صورت معرفینامه آنلاین با فرایندی بسیار ساده به مرکز پرداخت می نماید؛ به گونه ای که بیمه شده نیازی به پرداخت در مرکز نخواهد داشت. برای خرید بیمه تکمیلی SOS می‌توانید با های درمان، نمایندگی بیمه آسماری در ارتباط باشید.

بله همه بیمه های تکمیلی از جمله بیمه دانا، بیمه کوثر، بیمه SOS و… در پوشش رفع عیوب انکساری و تا سقف این پوشش هزینه های لیزیک و سایر عمل های چشم را جبران می کنند.

بله ، تنها در صورتی هزینه عمل چشم توسط بیمه تکمیلی جبران می شود که درجه دوربینی یا نزدیک بینی هر یک از چشم ها به علاوه نصف درجه آستیگمات همان چشم برابر با ۳ دیوپتر یا بیشتر از آن باشد.

خیر از آنجایی که پوشش رفع عیوب انکساری در بیمه تکمیلی برای هر چشم جداگانه تعریف می شود، در صورتی که تنها یکی از چشم ها شرایط درجه نقص بینایی را داشته باشند نیز هزینه مربوط به همان چشم جبران خواهد گردید.

با تکمیل فرم زیر طرح‌های بیمه تکمیلی شرکتی با بالاترین سقف پوشش‌ها را دریافت نمایید

شما می توانید سوالات خود را درباره عمل لیزیک چشم و بیمه تکمیلی در بخش پرسش و پاسخ در انتهای این صفحه مطرح نمایید

کارشناسان های درمان ظرف چند ساعت به سوالات شما پاسخ خواهند داد

4 4 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
14 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
آتنا آشوري
آتنا آشوري
2 سال‌ قبل

سلام
مشخصات بیمه ای رو میفرمایید که عمل لیزیک و .. چشم رو با شماره ١/۵ تحت پوشش قرار دهد

شمیم سخنور
ادمین
2 سال‌ قبل
پاسخ به  آتنا آشوري

سلام وقتتون بخیر،
همه شرکت‌های بیمه در صورتی هزینه عمل لیزیک رو پوشش میدن که شماره هر چشم حداقل ۳ باشه (درجه دوربینی یا نزدیک بینی به اضافه نصف آستیگمات)

جمال
جمال
2 سال‌ قبل

سلام.
بنده هر چشمم نمره -۲ دوربین هستش. یعنی هر دو چشمم نمره -۴٫
کدام بیمه دقیقا و چه نوع عمل هایی را پوشش میدهد؟
با تشکر

شمیم سخنور
ادمین
2 سال‌ قبل
پاسخ به  جمال

سلام وقتتون بخیر،
طبق قوانین بیمه های تکمیلی در صورتی هزینه عمل لیزیک و .. قابلیت پرداخت دارد که شماره هر چشم به اضافه نصف آستیگمات باید بیشتر از ۳ باشد.

لیلا
لیلا
1 سال قبل

سلام . کدامیک از شرکتهای بیمه هزینه عمل چشم رو پرداخت میکنن؟

شمیم سخنور
ادمین
1 سال قبل
پاسخ به  لیلا

سلام وقتتون بخیر. اگر منظورتون عمل لیزیک هست باید پوشش رفع عیوب انکساری چشم در جدول تعهدات باشه. در بیمه های انفرادی اغلب این پوشش ارائه نمیشود. اما در صورتی که بیمه تکمیلی شرکتی داشته باشید این مورد در صورت درخواست شرکتتون تحت پوشش خواهد بود.

لیلا
لیلا
1 سال قبل
پاسخ به  شمیم سخنور

ممنون از پاسختون. منظورم عمل آب مروارید بود. و استفاده از بیمه تکمیلی انفرادی .

شمیم سخنور
ادمین
1 سال قبل
پاسخ به  لیلا

سلام و وقت بخیر. خواهش میکنم.
با توجه به اینکه بیمه های تکمیلی انفرادی هزینه درمان عارضه هایی که قبل از خرید بیمه وجود دارند را پرداخت نمیکنند بنابراین عمل آب مروارید مد نظر شما نیز متاسفانه پوشش داده نخواهد شد.

یگانه
یگانه
1 سال قبل

سلام وقت بخیر.
من بیمه تکمیلی دانا دارم خواستم بدونم با توجه به اینکه توسط متخصص چشم پزشک ماینه شدم و شماره چشم من بیشتر از ۳ دیوپتر است آیا لازمه بازهم قبل از عمل لازک به پزشک معتمد بیمه مراجعه کنم؟ و اگر لازمه لیست این پزشکان رو از کجا میتونم ببینم؟

شمیم سخنور
ادمین
1 سال قبل
پاسخ به  یگانه

سلام وقتتون بخیر. این مورد بستگی به قراردادتون داره. بهتره با شعبه ای که قرارداد دارید صحبت بفرمایید.

فاطی
فاطی
1 سال قبل

سلام من شماره چشمام ۷ هست میخوام بدونم کدوم بیمه هزینه عملمو تا بیشترین سقف میده بیمه تکمیلی هستیم تبعه پدرم هستم هزینه عملم ۱۰ ملیون

سارا
سارا
1 سال قبل

سلام بیمه من sos و تازگی بیمه شدم، شماره هر چشمم ۳هست میخواستم بدونم چه بیمارستان هایی جهت عمل چشم خوب هست؟و چقدر از هزینه هاشو بیمه پرداخت میکنه؟

14
0
سوالات خود را جهت پاسخگویی مطرح نمایید.x