بیمه تکمیلی هزینه چه آزمایش هایی را پوشش می دهد؟

هزینه های آزمایش و بیمه تکمیلی

همه ما در سال یک یا چند مورد آزمایش اعم از انواع آزمایش های خون، چکاپ سلامت و … انجام می دهیم. برخی آزمایش های تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بوده و در صورتی که نحت پوشش تامین اجتماعی باشیم مقداری از هزینه آزمایش کم میشود. اما بخش عمده هزینه همچنان برعهده خود ماست. در اینجا نقش بیمه های تکمیلی آشکار می شود چراکه با داشتن بیمه تکمیلی بخش بسیار زیادی از هزینه آزمایشاتی که انجام می دهیم جبران میگردد. اما بیمه تکمیلی دقیقا چه میزان از هزینه آزمایش را پرداخت میکند؟ آیا محدودیتی در دفعات آزمایش وجود دارد؟ آیا آزمایش هایی هستند که بیمه تکمیلی هزینه آنها را پرداخت نکند یا همگی تست های تشخیصی توسط بیمه درمان تکمیلی پوشش داده می شوند؟آیا می شود از بیمه تکمیلی برای آزمایش چکاپ سالانه استفاده کرد یا خیر؟ برای آگاهی کامل از شرایط بیمه تکمیلی آزمایش تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

در ادامه چه میخوانیم؟

بیمه تکمیلی هزینه چه آزمایش هایی را پرداخت می کند؟

کلیه بیمه های درمان تکمیلی هزینه آزمایش های تشخیصی پزشکی، پاتولوژی، ژنتیک پزشکی و همچنین تست های آلرژیک را پرداخت می کنند. در همه بیمه های تکمیلی هزینه آزمایش های چکاپ استثنا شده است و در صورتی که آزمایش شما جهت چک آپ سالانه و کلی باشد شرکت بیمه می تواند از پرداخت هزینه خودداری نماید. هرچند شرکت های بیمه سخت گیری زیادی در این خصوص ندارند و معمولا در صورتی که پزشک معالج در دستور آزمایش از الفاظ مرتبط با چکاپ استفاده نکند، هزینه آزمایش پرداخت می شود.

آزمایش های مختلف خون مانند CBCT، آزمایش های تیروئید، آنزیم های کبدی، آزمایش بارداری، تست های هورمونی،آزمایش سنجش ویتامین ها، تست PCR کرونا و قند خون همگی تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند.

چه آزمایش هایی تحت پوشش بیمه تکمیلی نیستند؟

آزمایش های چکاپ (معمولا آن دسته آزمایشهایی که در دستور پزشک مستقیما به ماهیت چک آپدر آنها اشاره شده است) تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی نیستند. همچنین آزمایش های مرتبط به پوست، مو و حوزه زیبایی از آنجایی که جنبه درمانی ندارند تحت پوشش بیمه قرار نمیگیرند. آزمایش های مربوط به استخدام و طب کار نیز خارج از تعهد کلیه بیمه های تکمیلی می باشند. 

تست های حین بارداری که معمولا به آزمایش های غربالگری جنین معروف هستند در پوشش آزمایشگاهی بیمه تکمیلی جای نمیگیرند و تنها در صورتی هزینه آن ها توسط بیمه پرداخت می شود که در قرارداد بیمه پوشش غربالگری ناهنجاری های جنین وجود داشته باشد.

بیمه تکمیلی هزینه کدام آزمایش ها را پرداخت میکند؟

چه میزان از هزینه آزمایش توسط بیمه تکمیلی پرداخت می شود؟

با توجه به مطالب بالا متوجه شدیم که تقریبا تمامی آزمایشات ضروری توسط بیمه تکمیلی قابل جبران است اما مقدار قابل استفاده به موارد زیر وابسه است:

  • سقف پوشش آزمایشگاهی یا همان پاراکلینیکی 4 در قرارداد بیمه تکمیلی
  • تعرفه تعیین شده توسط وزارت بهداشت برای آزمایش مربوطه
  • فرانشیز پوشش پاراکلینیکی چهارم یا همان آزمایش در بیمه نامه درمان

حداکثر میزانی که میتوانید بابت هزینه های آزمایش از بیمه تکمیلی درطول یک سال دریافت کنید معادل سقف پوشش آزمایشگاهی تعیین شده در قراردادتان می باشد. اگر به قرارداد بیمه تکمیلی خود دسترسی ندارید می توانید با مراجعه به مسئول بیمه شدکتتان و یا تماس به نماینده بیمه و یا تماس مستقیم با شرکت بیمه گر از سقف پوشش آزمایشگاهی بیمه تکمیلی خود مطلع گردید.

چنانچه تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی هستید برای استفاده از بیمه در خصوص هزینه های آزمایشگاهی دو راه دارید:

  1. مراجعه به مراکز طرف قرارداد بیمه تکمیلی
  2. پرداخت هزینه در مراکز غیر طرف قرارداد و سپس دریافت هزینه از بیمه

برای اطلاع از مراکز طرف قرارداد بیمه می بایست به وبسایت شرکت بیمه گر مراجعه نمایید. با مراجعه به مراکز طرف قرارداد شما به میزان درصد فرانشیز تعیین شده در بیمه نامه درمان به مرکز پرداخت هزینه انجام داده و مابقی هزینه تا جایی که سقف پوشش آزمایشگاهی شما اجازه دهد از بیمه شما استفاده می شود. لازم به ذکر است چنانچه مرکز درمانی طرفقرارداد بیمه تکمیلی، با بیمه گر پایه شما (مثلا تامین اجتماعی) نیز قرارداد داشته باشد دیگر نیازی به پرداخت فرانشیز نبوده و پرداختی شما صفر می گردد.

اما درحالتی که برای انجام آزمایش به مرکزی مراجعه نمایید که با بیمه تکمیلی شما همکاری ندارد این امکان وجود دارد که مرکز هزینه آزمایش را به صورت آزاد (و نه مطابق با تعرفه های مصوب وزارت بهداشت) محاسبه نماید و در این صورت بعد از تحویل مدارک جهت پرداخت هزینه توسط بیمه تکمیلی مشمول دو مورد کسورات خواهید شد. یکی بابت اختلاف تعرفه آزاد و وزارت بهداشت و دیگری فرانشیز.

آزمایش رایگان با بیمه تکمیلی

مطمئن ترین راه برای جبران کامل هزینه آزمایش با بیمه تکمیلی مراجعه به مراکز طرف قرارداد با بیمه تکمیلی و همچنین طرف قرارداد با بیمه گر پایه است. در چنین مراکزی شما بدون پرداخت هیچ هزینه ای به طور کامل از خدمات آزمایشگاهی بهره‌مند خواهید شد.

آیا تست کرونا مانند PCR تحت پوشش بیمه تکمیلی است؟

در مورد آزمایشات تشخیص بیماری کرونا سیاست شرکت های بیمه مختلف متفاوت است. اما با تقریب خوبی می توان گفت اکثر شرکت های بیمه هزینه تست با نتیجه مثبت کرونا را پرداخت میکنند. در خصوص تست منفی کرونا برخی شرکت های بیمه پرداخت هزینه ندارند و برای اطمینان از این مورد باید با شرکت بیمه گر تماس حاصل فرمایید.

آیا آزمایش ژنتیک با بیمه پرداخت می شود؟

بله تست ها و آزمایش های ژنتیک در قراردادهای بیمه تکمیلی قابل پرداخت هستند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
سوالات خود را جهت پاسخگویی مطرح نمایید.x