همه ما در طول هر سال حداقل یکبار درگیر هزینه‌های درمانی دندان می‌شویم و متاسفانه تعرفه دندانپزشکی 1402 با توجه به دستمزد پزشکان بخش خصوصی بسیار چشمگیر است. داشتن بیمه تکمیلی شامل پوشش دندانپزشکی در خصوص این هزینه‌ها می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

متاسفانه بیمه‌ای که صرفا پوشش دندانپزشکی را داشته باشد در حال حاضر وجود ندارد هرچند برخی از شرکت‌های بیمه درحال بررسی طرح‌هایی در این زمینه هستند. اما به دلیل ریسک بالای این رشته و پیچیدگی‌های آن هنوز طرح نهایی از سوی هیچ یک از شرکت‌های بیمه به بازار عرضه نشده است.

هرچند بیمه‌ای که فقط مختص هزینه‌های دندانپزشکی باشدوجود ندارد اما در اکثر طرح‌های بیمه درمان تکمیلی یکی از پوشش‌هایی که با احتمال بالادر طرح بیمه‌ای به چشم می‌خورد پوشش دندانپزشکی است.
در ادامه این مطلب به بررسی میزان جبران خسارت بیمه‌های تکمیلی در زمینه دندانپزشکی و تعرفه‌های 1402 این بخش می‌پردازیم.

راهنمای مطالعه

تعرفه‌های دندانپزشکی بیمه تکمیلی در سال 1402

میخواهیم بدانیم اگر شخصی بیمه تکمیلی داشته باشد به چه میزان از هزینه‌های دندانپزشکی خود را می‌تواند از طریق آن پوشش دهد.همانطور که می‌دانید در بیمه‌های تکمیلی برای هرپوشش سقفی در بیمه نامه یا قرارداد بیمه معین گردیده است که نشان می‌دهد یک نفر حداکثر به چه میزان می‌تواند دریافتی از شرکت بیمه داشته باشد. اما بیایید فرض کنیم که سقف پوشش دندانپزشکی شما در قرارداد بیمه تکمیلی امسال 6 میلیون تومان باشد و شما بابت جراحی دندان عقلی که ریشه نزدیک به عصب داشته به جراح فک و صورت مراجعه کردید و پزشک از شما 5 میلیون تومان بابت این جراحی دریافت نموده است. آیا اگر مدارک این دندان را به شرکت بیمه خود ارائه کنید مبلغ 5 میلیون تومان به شما برمی‌گردد؟ یعنی آیا تنها محدودیت در پرداخت هزینه‌های درمان دندان سقف پوشش دندانپزشکی در بیمه تکمیلی شماست؟

پاسخ سوال بالا خیر است! شرکت‌های بیمه کلیه هزینه‌های درمانی را برمبنای تعرفه‌های مصوب وزارت بهداشت پرداخت می‌کنند و هزینه‌های دندانپزشکی نیز از ایت قاعده مستثنی نیست.

یعنی در مثال بالا کارشناس ارزیاب خسارت شرکت بیمه ابتدا بررسی می‌کند که تعرفه جراحی دندان عقل طبق جدول تعرفه‌های دندانپزشکی وزارت بهداشت 1402 به چه میزان است و سپس طبق این تعرفه مبلغ تخصیص یافته به پرونده دندانپزشکی شما را تعیین می‌کند.

تعرفه‌های دندانپزشکی بیمه تکمیلی هر ساله در سندیکای بیمه گران نهایی و ابلاغ می‌گردد که در ادامه به بررسی این تعرفه‌ها می‌پردازیم.

تعرفه های دندانپزشکی سندیکای بیمه گران 1402

همانطور که قبل تر اشاره شد تعرفه دندانپزشکی بیمه تکمیلی هرساله توسط سندیکای بیمه‌گران تصمیم گیری و ابلاغ می‌گردد. بنابراین این تعرفه درمیان کلیه شرکت‌های بیمه مشترک بوده و طور مثال تعرفه دندانپزشکی بیمه تکمیلی آسیا با تعرفه دندانپزشکی بیمه دانا متفاوت نمی‌باشد. 

تعرفه دندانپزشکی بیمه SOS و تعرفه دندانپزشکی بیمه نوین و کلیه شرکت‌های بیمه دقیقا یکسان می‌باشد. بنابراین فارغ از اینکه چه بیمه تکمیلی داشته باشید عدد محاسبه شده برای پرونده دندانپزشکی شما یکسان خواهد بود.

 

دانلود تعرفه دندانپزشکی 1402 pdf

از طریق لینک زیر می‌توانید فایل Pdf تعرفه دنداپزشکی وزارت بهداشت 1402 را دانلود و مشاهده نمایید.

چگونه از تعرفه‌های دندانپزشکی بیمه تکمیلی کمتر متضرر شویم؟

ممکن است بعد مطالعه مطالب فوق این سوال برای شما ایجاد شود که اگر قرار است درصد کمی از هزینه‌های دندانپزشکی که متقبل شدیم از سوی بیمه تکمیلی به ما بازگردانده شود اصلا چه لزومی به داشتن بیمه است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تعرفه‌های وزارت بهداشت فقط برای هزینه‌های دندانپزشکی نبوده و شرکت‎‌های بیمه هر نوع هزینه‌ای اعم از دندانپزشکی و … را برمبنای تعرفه‌های مصوب وزارت بهداشت پرداخت می‌کنند اما آیا این به این معنیست که داشتن بیمه تکمیلی بدون فایده است؟ قطعا خیر، چراکه شما هزینه سالانه‌ای که بابت بیمه تکمیلی می‌پردازید فقط برای داشتن پوشش دندانپزشکی نبوده و بسیاری از پوشش‌های دیگر مانند بستری، آزمایش، تصویربرداری،ویزیت و دارو و… را نیز شامل می‌شود که شما می‌توانید از پوشش‌های مختلف آن استفاده داشته باشید.

اما نکته بسیار مهم تر امکان برخورداری از مراکز طرف قرارداد بیمه هاست که فقط افرادی که دارای بیمه تکمیلی هیتند قادر به استفاده از آن می‌باشند.

مراکز طرف قرارداد بیمه‌های تکمیلی به واسطه قراردادی که با شرکت بیمه دارند موظفند هزینه‌ها را مطابق تعرفه‌های مصوب وزارت بهداشت لحاظ نمایند که با مراجعه به این مراکز شما دیگر با مشکل تعرفه مواجه نخواهید بود و کلیه هزینه‌های دندانپزشکی شما در این مراکز مطابق تعرفه‌های دندانپزشکی 1402 محاسبه و از سقف دندانپزشکی شما کسر می‌گردد.

تعرفه دندانپزشکی بیمه تکمیلی ایران 1402

بیمه تکمیلی ایران نیز همانند سایر شرکت‌های بیمه در بخش دندانپزشکی از تعرفه دندانپزشکی وزارت بهداشت 1402 استفاده نموده و هزینه‌های این بخش را بر مبنای تعرفه دندانپزشکی مصوب 1402 پرداخت می‌نماید. 

2.3 4 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
سوالات خود را جهت پاسخگویی مطرح نمایید.x